Vaikka olemmekin varautuneet veden häiriötilanteisiin, on vedenkäyttäjien hyvä tehdä myös omaa varautumista. Huoltovarmuuskriittisenä toimijana vesihuolto pyritään pitämään ns. kiertävien sähkökatkojen ulkopuolella, mutta kotitalouksien ja yritystenkin on fiksua muistaa huolehtia myös veden kotivarasta.

Pohjois-Tuusniemen vesiosuuskunnan vedenjakelu toimii lähtökohtaisesti myös lyhyen sähkökatkon aikana, mutta vesikatkoihinkin on aina hyvä varautua. Sähkökatko ei todennäköisesti näy suurimmalle osalle vedenkäyttäjistä, koska vesi virtaa painovoimaisesti kiinteistöihin. Joillakin korkeilla alueilla veden painetta nostetaan erikseen paikallisella paineenkorottamolla. Näillä alueilla vedenpaine voi olla normaalia alempi tai vedentulo lakata, jos paineenkorotin on sähköttä.

Viemäröinti ei toimi sähkökatkon aikana

Osuuskuntamme jätevesiasiakkaiden viemäröinti on toteutettu paineviemäröintinä, eikä se toimi ilman sähköä. Jotta vältetään jäteveden ylivuotoja vesistöihin ja maastoon, vältä viemärin käyttöä lyhyen sähkökatkon aikana kuten esimerkiksi suihkussa käyntiä, kylpyä sekä käsin astian- ja pyykinpesua.

Myös vessanpytyn vetämistä suosittelemme välttämään katkon ajan.

Veden laatu säilyy katkon aikana

Sähkökatko ei vaikuta hanaveden laatuun. Vesijohtovesi on turvallista juoda sähkökatkon aikanakin. Jos veden väri tai haju poikkeaa tavallisesta, kannattaa ensin varmistaa, ettei vika johdu kiinteistön vesiverkoston korjaustöistä. Lämmintä vettä koskevissa vikatilanteissa käänny kiinteistöhuollon tai kaukolämmöstä vastaavan yhtiön puoleen.

Sähkökatkon päätyttyä voi myös juoksuttaa vettä ja seurata, kirkastuuko vesi kuten vesikatkojenkin jälkeen suosittelemme toimimaan. Mikäli veden laadussa edelleen ilmenee haittaa, kannattaa soittaa veden vikapäivystykseemme 050 576 9355.

Lue lisää veden kotivarasta ja varautumisesta: 72tuntia.fi.